hosseinpour's article about Mana
2006-05-24
Bozorgmehr Hoseinpour

راستي شما خنده تان نميگيرد...؟/یادداشتی از بزرگمهر حسین پور
1385-03-03
بزرگمهر حسین پور

خنده ام مي گيرد وقتي مي بينم  كه در كشوري زندگي مي كنم كه كارم جرم محسوب ميشود...كه شغلم توهين قلمداد مشود...كه لابد خودم هم مجرم و گناهكار تصور ميشوم! تصورش را بكنيد كه هدفي داريد...شغلي داريد كه ميبينيد همه به شما دارند جوري نگاه مي كنند كه انگار لباس نپوشيدي...يا همه فكر مي كنند كه تو داري طوري نگاهشون مي كني كه انگار اونا لباس نپوشيدن...!
خنده ام ميگيرد وقتي يادم مي آيد اون قديم نديما عمويمان را مي كشيديم دعوايمان ميكردند... معلممان را كه مي كشيديم كتك مي خورديم ...بعدها... دخترها را كه مي كشيديم سانسورش مي كردند...  مسئولي را كه ميكشيدم اخطاريه ميامد...رئيس جمهوري را كه مي كشيدم تعطيل ميشديم و حالا هموطني را ميكشيم و زنداني ميشويم!!!
مانا ي عزيز...خنده ام ميگيرد و مي دانم تو نيز از اين خنده ها زياد كردي...! و چه خنده مي چسبد در كنج ديوارهاي زندان اوين!راستي شايد آن ديوارها ...همان ديوار هاي بلند زندان را مي گويم...چه حالي بدهند براي كشيدن كاريكاتورهايي كه ديگر نه توبيخي دارد و نه بازداشتي و نه سانسوري!


                                                           ***
دلم ني خواهد كسي درست شود...دلم نمي خواهد شرايط عوض گردد...و حتي دلم نمي خواهد كه اوضاع از اين بدتر نشود...!

نيك آهنگ كوثر عزيز رفت در آن دورترين نقطه دنيا نسبت به اينجا و ما بوديم ...و ايران بود كه يكي از بزرگترين كارتونيستهاي مطبوعاتي خود را از دست داد...
زرتشت سلطاني رفت تا ايران يكي از بهترين و خلاق ترين كارتونيست ... گرافيست و انيماتور هايش را از دست بدهد...
علي جهانشاهي از ايران رفت تا ما از بكر ترين سوزه ها و ناب ترين اجراها بي بهره باشيم...
افشين سبوكي رفت و ايران يكي از بهترين كايكاتوريستهاي خود را ديگر در خاك خويش ندارد... |
فائز عليدوستي از ايران رفت...
هادي فراهاني از ايران رفت...
و...

راستي شما خنده تان نميگيرد...؟مخصوصان وقتي دوستي...معلمي...مسئولي ...رئيس جمهوري...و نهايتان هموطني از فرار مغزها حرف بزند...؟


 





fa13nk: چون که با کودک سروکارت فتاد پس زبان کودکی باید گشاد
: آری مانا نیستانی شاید بی گناه باشد من هم قبول دارم او تربیت شده فرهنگی است که خنده خود را در تحقیر دیگران می داند فرهنگی که معنی احترام را متقابل نمی داند و نگرشی که ریشه ای در عصر رضا خانی دارد ...
گاه بهتر است دنیا را از منظر دیگران ببینیم از منظر قومیت ها (هم آنی که برخی دوستان خرده فرهنگ می نامند) رفتار ما می تواند از منظر ما عادی باشد ولی برای هرکس دیگری می تواند مهم بوده و معنایی خاصی داشته باشد.پس بهتر است گاه (حداقل گاه) مراقب رفتار خود باشیم ...


احمد راهی: شغل شما وهنر تان خنده دار نیست اما تفکری که دیگران را تحقیر کند گریه دارد . هنرمند بزرگوار خنده ای که با تحقیر دیگران پدید اید هنر نیست من حرکت های انجام گرفته را تایید نمی کنم ولی انچه شما بزرگواران باید انجام دهید این نیست که برای هم وطنان خود نماد حیوانی بسازید حال دانسته یا ندانسته که البته از انسانهای با هوش همانند شما بعید است که ندانسته کاری انجام دهید هنر مندان مغز متفکر هر جامعه هستند و جایگاهشان بسیار رفیع است واحترام به شما واندیشهایتان لازم است اما به شرط اینک فرق توهین وطنز مشخص شود
faezeh: be nazare man jenabe gahye hossein pour iran liaghate adamhaiy mesle shoma ro nadare.farare maghzha ham vaseye hamamoon addi shode.hame raftan.be nazare man ham oon ye tohin naboode balke faghat yek shookhi boode ke vaseye baziha sooetafahom pish oomade.vaghen moteasefam ke janbeye shookhi nadarn
علی هنرور: بزرگمهر عزیز بهتر است همه با هم بخندیم
و بخندانیم
چاره ای نیست.
sadaf: aghaye hossein pour gol gofti !! dar zemn enghadr chizhaye dige ham hast ke agar bekhay be hamashoon bekhandi karet be bimarestan mikeshe!!
سلام: چي بايد گفت!!
در اين آشفته بازاري كه آينده اي تلخ رو نشون هممون ميده! آينده اي تهي از هنر و هنرمند! و من چند سال ديگه بايد به بچم بگم اين مانا-توكا-افشين و . . . 1روز همين جا بودند ! 1روز واسه تو مينوشتند-ميكشيدند! فكر ميكردند!
و من نگارنم! واسه چيزايي كه از الان بچه من از دست داده! بچه اي كه متولد نشده!
بچه اي كه نميدونم چطور بگم هنر و زندگي هم بوده اينجا همين جا!!
اون چه اميدي ميتونه داشته باشه!
و من . . . لذت و غم اين روزها رو در دلم خواهم داشت . . .
افسوس! كاش فكر مي كردند! چرا؟!!!!!
: آقای بزرگمهر من خودم هم یکی از همون آذری ها هستم. ولی اصلا موافق زندانی شدن این آقا نیستم.
فقط می خواستم بگم اون کاریکاتوری که ایشون کشیده بود
فقط مربوط به کشیدن یه هموطن نیست. اگه متنش رو خونده باشید متوجه می شوید که مربوط به یک قوم میشه. توهین به زبان و فرهنگ و آداب و رسوم یه قوم می دونید چیه؟ هیچکس موافق زندانی شدن این آقا نیست.فقط من فکر می کنم برای عذرخواهی از یه قومی که به همه چیزشون توهین شده ، نوشتن یه نامه عذرخواهی کافی نیست . نمی دونم چی کار باید کرد. ولی چیزی نیست که بشه به همین راحتیا از دل کسی دربیاورد.
نیما: نوبت مانا که رسید ... آسمون تپید !
ندا: توهین...ت و ه ی ن...چه حروف آشنایی!!!!!!!!
به راستی هرگز توهینی بدتر از این به کسی نشده یا نمیشود؟رنجش هموطنان آذری زبان(که خود نیز از ایشانم!)بی دلیل شاید نباشد اما ای کاش به توهین های هزاران بار تلخ تر هر روزه به تک تک هموطنانمان از مرد و زن ،از هر فرقه و قوم ،از کارگر تا دانشجو و نویسنده و هنرمند و ...هم تنها با نیمی از این واکنشها روبرو می شد!
راستی همین هجدهم تیر سال 78 مگر چند سال پیش بود؟
خوب است که هنوز خنده(گریه)مان می گیرد،دست کم می توان دلخوش بود که با تمام فشار ها هنوز به سوختن و ساختن عادت نکرده ایم!
امیدم به همین کم باقی مانده است!

moslem: khandeh bar har darde bidarman davast.
bekhandim shaiad in darde bidarman niz hal shavad
Sahand: aayaa in hameh vaght ke maanaa bachehaaye iranio shaad mikardo khandeh be labeshoon miaavord,behesh khasteh nabashid goftim ?dastemoon dard nakoneh ke khoob khastegi be taneh honarmandaamoon mizaarim,khoob baladim zogh bokoshim .pas vaghti behemoon goftan nokhbeh kosh,nabayad behemoon bar bokhoreh .ghabl azinkeh shoaare azadie bayaano andisheh khaahi sar bedim,avval fekr konim bebinim zarfiate pazireshesho daarim ?!yaa bad az har enteghaadi(taazeh dar moredeh ghazieye maanaa enteghaadi ham az torkaa naboodeh,aslan gharaz torkaa naboodeh,hich kas naboodeh,vaagehan hashareyi be naameh soosk boodeh!!!)mikhaahim berizim khiaaboono aashoobo harjo marj raah bendaazim ! chera enghadr baa in ta'assobaate bijaa va ehsaasaate zood jooosh,khodemoono abzaare daste digaraan mikonim ?!chera donbaleh doshmane penhaanio ghasdo gharaze manfi migardim ?!cheraa nemitoonim baa shenidane 1 shookhi faghat bekhandimo raahat begzarim
مژگان مظاهری: تا حالا براتون پیش اومده که از شدت خنده به گریه بیفتین؟؟؟!!!!! ولی این بار باید از شدت گریه به هق هق بیفتیم!!
Pardis: khande ei az in talkhtar?
Ali: Baraaye Shima

Inke enghadr raahat harf az jodaayee-e Azarihaa az Iran mizani na baa Maraam-e Emam Ali mikhooneh , na ba goftehaaye Ferdousi. Omidvaaram ghadri dar morede chizi ke neveshti fekr koni.
Hamvatanhaaye Azara: Ma in hagh ro daarim ke be injoor neveshtehaa eteraaz konim va fekr mikonam in kaar ro be khoobi anjaam daadeem. vali nabaayad ejaazeh bedim taa yek eddeh forsat talab, az in shraayet soo-e estefaadeh konan.Maa Iranihaa, Fars, Kord, Tork, Lor, balooch ....... gharnhaa kenaar-e ham zendegi kardim va hamisheh be Irani boodanemoon eftekhaar kardim.Fekr mikonam ke vaghteshe ozrkhaahiye yek Irani-ye khoob, Mana, ro ghabool konim va nazaarim bishtar az in az sharaaayet so-e estefadeh besheh.
Mokhles,
yek Irani/Tork
mitra: Ta anja ke man midanam har eshtebahi yek bahayi darad farz konid kasi dar khiyaban be man naseza begooyad onvaght man dar javab, chaghoyi be shekame o fro konam! shoma begooid man gonahkar taram ya o??toohin be mardoom yek ghoom hata agar amdi nabashad khataye bozorgyst, ama che bahayi darad ?aya mikhahid tak tak chaghoyi be dast begirid o dar shekame fared gonahkar fro konid on vaght khiyaletan rahat mishavad? Magar na in ast ke caricatooriste mazboor va roznameye iran katban ozrkhahi khood ra elam karde va dar sadade deljoyi daramadand?hamvatanane azary midanam ke azoorde khater hastid vali az shooma khahesh mikonam saboor bashed va nagozarid edeyi az in asabaniyate shoma baraye pishboorde ahdafe khood estefade konanad bavar konid paye in jaraiyan darad be jaye birabty keshide mishavad.
man vaghean ba shooma ehsase hamdardy mikonan man ham mesle shoma nemitavanam dar moghabele toohin be ham vatanam saket beneshinam vali baz ham az shoma khahesh mikonam movazeb bashid ke shoma ham nakhaste mortakebe gonahe balatary nashavid o ba chagho zadan be shekame digary khodra ta akhare omr dochare azabe vojdan nakonid

پرديس: خنده ام اشكيست خوني
پريسا:
خدمت تركهاي عزيز و محترم عرض كنم كه اگه به قول خودشون توهيني و جريحه دار كردن احساستي در كار بوده چرا بايد جوري رفتار كنن كه همه باور كنن اونها خودشون رو غير ايراني مي دونن ؟!چرا ميگيد فارسي زبان و غير فارسي زبان؟
سارا.ک.ب: اینقدر خندیدم که اشکم در اومد...گریم گرفته بود!
داوود پنهاني: خنده.آره منم موافقم. يه خنده از ته دل و بعدش سكوت. و ديگه هيچ...
عبدالله مقدمی: به نام آزادگی ، به نام آذربایجان ، مانا نیستانی را آزاد کنید
مهدي از ميانه: من از طرف همه تركها اينو ميگم : ما اصلا با مانا نيستاني مشكلي نداريم مشكل ما با اونايي هستش كه خودشون رو نژاد برتر مي دونن و مسخره كردن و تحقير يك ملت واسشون يه جور سرگرمي و اسباب خنده هستش. منهم مثل شما فكر مي كنم مانا اين وسط قرباني شده و مقصران اصلي اين قضايا دارن به ربش من و تو مي خندن. خيلي جالبه كه حتي تظاهرات و اعتراض بيش از 2 ميليون نفري تركها واسشون مثل تفريح و سرگرميه و چون تركها دارن از حق خودشون دفاع مي كنن اونارو بي فرهنگ و بي جنبه و متحجر مي دونن. لطفا يه كم بيشتر از نوك دماغمون رو ببينيم.
ghazaleh: man motasefam baraye khodam va mardome iran va tamadone irano irani ke che bodeh va che shodeh mamlekati ke dar on khandidan harf zadan hame chiz jorme gonahe vaghan che mishe kard.
mahshid: salam nemidonam chi begam zabonam ghasere az harf zadan
setare: khande nadare be nazare man gerye dare

میثم: با سلام و عرض ادب و احترام فراوان . به نظر من باید گریست ، بیاد به حال خودمان و ایرانمان گریست ، ایران سربلند به چه روزی درآمده که ایرانی ها را حتی برای نوشتن و کشیدن توبیخ می کنند . خداوند نجاتمان دهد .
: salam rastesh dige khandam nemigire in roza bishtar gerieham navazehsam mikonan mana va ba oon karikatorash bere zendan
zendan jaie mie?
in roza hame chi avaz shjode hala dige znednaha jaie shaerhast shrharoamma mojeram migan
هستی: از شدت خنده به گریه افتاده ام ....
sadra: bzorgmehre aziz!chera shomaha mondin!berin ke ta safeye akhare hameye roznamehayi mese shargh va etemademelli ghadretono bedonan!berin behtare

بهروز . . .: من ولي بلعكس بقيه گريـــــم ميگيره !؟؟ چون اگر روند رو به روشد !!! توقيفات و بازداشت ها و مسائلي از اين دسته ادامه پيدا كنه ... به احتمال زياد ما روزنامه ها رو با صفحات سفيد و كاريكاتوريست ها و سر دبيرامون رو هم بايد توي اوين (كه خدا نكنه)ببينيم يا خارج از ايــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــران !!!!
نازنین: از خنده دار هم خنده دار تر است.من همیشه ایران جمعه را به خاطر بخش کودکش و به خاطر کاریکاتور های مانا نیستانی می خریدم. وقتی بار اول این کاریکاتور را دیدم و مطلبش را خواندم، هیچ وقت به این مسئله فکر نکردم چون آن عبارت به هیچ وجه از نظر من نمی خواهد چیزی را به کسی ربط دهد.فقط یک عبارت ساده است کلمه ای است که خیلی از ما آن را در محاوره به کار می بریم، اما این که چرا چنین قضیه ساده ای را انقدر بزرگ کردند مسئله دیگری است. افسوس می خورم برای آنان که این چنین خودشان را بازیچه دست بقیه کردند. من توی دانشگاه با خیلی ها در باره این مطلب حرف زدم. می توانم بگویم اول به جز تعداد انگشت شمارشان هم این مطلب را نخوانده بودند و فقط الکی داد و بیدا می کردند. بعد از مدتی هم وقتی من آن روزنامه را نشانشان دادم تا ببینند که اصلا توهینی در کار نبوده و مسئله خیلی ساده است، تمام مطلبی را که توی آن صفحه نوشته شده بود به آن کاریکاتور ربط دادند گفتند تمام مطلب توهین است، وقتی من گفتم که مانا نیستانی هیچ وقت چنین کاری نمی کند گفتند لابد پول گرفته تا این کار را بکند!!!
من واقعا شرمنده و متاسفم .
حیف مانا نیستانی حیف... حیف...
حميد: راستش هر چي فكر مي كنم متوجه نمي شوم اين ايران يا آذزربايجان يا هر چيز ديگري كه اينقدر برايتان عزير است از چه ساخته شده نه از همين هنر مندان و مردم؟ نمي دانم اگر بزرگاني مثل عبيد زاكاني يا حتي ايرج ميرزا و دهخدا را هم با همين شيوه مورد قضاوت و برخورد قرار دهيد به نفع حميتتان عمل كردهايد يا نه؟ من كه فكر مي كنم عده اي براي تصفيه حساب با روزنامه ايران و خبرگزاري اين موج را راه انداخته اند همانطوريكه مثلا در مورد فيلم شوكران طرفدار پرستار ها شده بودند.
ش .م: آقا مهدی و آقا مسعود عزیز که این کاریکاتور را نسنجیده و توهین آمیز دانسته اید ( مثل سایر آذریها) واقعا حتی یک لحظه هم فکر نکردید که اگر بنا بر این بود باید فارسها یا به قول سایت شمس تبریز شما عجم های گنگ و لال بیشتر ناراحت می شدند چرا که همون سوسک که گفتارش شمارو برآشفت به زبان فارسی هم حرف زده بود کما اینکه در کاریکاتورهای سایرین هم حیوانات مختلف به زبانهای مختلف تصویرسازی شده اند آیا اینها از نگاه شما باید راه بیفتند و فریاد وامسلمانا سربدهند؟ خودتان هم خوب میدانید که اینطور نیست و همه اینها از جای دیگری آب می خورد همانجایی که شیما در بالا نوشته است . ایران متعلق است به همه ایرانیان اگر خود را ایرانی نمیدانید ، بسم الله .....
Soosk: Baba in MANA ro velesh konin aslan man ghalat kardam! az in be baad farsi harf mizanam.
آرمین: بزرگمهر جان مدتهاست که کارمان نشستن و خندیدن شده و از همه خنده دار تر این است که کاری نمی کنیم!!
علي: بارها شره من ناخودآگاه در جواب يه حرف كه نفهميدم گفتم .نه م نه....ولي چون اينجا مملكت هيجانات است و كلي از اتفاقات از روي هيجان ميافتد و خيلي ها از روي همين عادت ما از ما سواستفاده كردند..براي اهداف خودشون.بزي جون اين خنده تلختو ميفهمم زرتشت ها زياد نيستند ميروند و وقتي ميپرسي برج ميلادها جاي خانه ها و قهوه خانه ها فست فود جاي آبگوشت و مبل تركي مدرن جاي مخده و پشتي باب شده چرا منگويند .......نمنه (يعني چي به ايراني...تركي نه آذري...ايراني ايراني)
negin: age harf az tohine ke chandin sale dare be hame tohin mishe. kash hameye tohinam mesle in harfe sooske maroof, koochiko kootah boodan.
vaghean in hame saro seda baraye in bood? ye kam behtar bebinid, va befahmid ke tohine aslio ki karde. keshvare be in servatmandi in hame mardome bikaro faghir dare. javoonaye dasteye golemoon raftan tooye jebhehaye jang shahid shodan. kesi javab dad? havapeima sooghoot kard kesi javab dad?? zelzele oomad khoonehaye gheire estandard kharab shod in hame adam mordan.kesi javab dad? ina tohin nabood? adam hesab nakardane kole mellat hesab nist? tohin nist? bazam migam ye kam behtar bebinim. yekam manteghitar bebinim.
مهرو: بزرگمهر نازنین خنده که سهل است آنقدر قهقهه زدیم تا دیوانه شدیم.. دیوانه ی دیوانه یمان کردند به خدا):





بهرام: به خانم shima بگویید شما که دم از جدا شدن آذربایجان می زنید آیا می دانید همین ایران را ترکها در دوره صفوی یکپارچه کردند؟ بگویید آیا می دانید این ترکها بودند که زبان فارسی را برای اتحاد ایران زبان رسمی اعلام کردند؟ آیا همین ترکها نبودند که در برابر ترکهای عثمانی جانفشانی کردند و با ارتشی که کاملا ترک و از طایفه قزلباشها بودند ایران را از گزند عثمانیان محفوظ داشتند. حال چه شد که ترکها زیاده خواه شده اند و جز خواندن و نوشتن به زبان غنی ترکی خود در کنار زبان فارسی به عنوان زبان رسمی و رفع تحقیرها از جامعه ستم دیده خود چیز دیگری نمی خواهند خواهان دشمنی با قوم فارس شده اند!! چرا!! دیدید که دوستمان در توضیحاتش از توهین به فردوسی و فرهنگ فارسی بسیار آشفته شده است. حال شما همین توهینها و حتی بدتر از اینها را در نظر بگیرید که از طریق یک روزنامه رسمی دولت به ملتی که توصیف کردم روا داشته شود آیا در اینصورت حق اعتراض نخواهند داشت آیا اعتراض برای رفع چنین تحقیر کثیفی حرکت در جهت پانترکیستی و هزاران حرکت انحرافی مانند آن تلقی خواهد شد؟؟؟
آیا به نظر شما در صورتی که شعار تیم ملی "ستارگان ایران " یا هر چیزی که به ایران و ایرانی اشاره داشته باشد بهتر نیست تا اسم قوم فارس. من فکر می کنم مشکل اینجاست که بعضی از هموطنان زبان رسمی فارسی را با صاحب ایران بودن اشتباه می گیرند و همینجاست که مشکل بوجود می آید.
زبان لری را نیز با زبان ترکی مقایسه نکنید زیرا زبان لری از زیر شاخه زبانهای فارسی است ولی زبان ترکی زبانی کاملا متفاوت با فارسی و در واقع فرهنگی متفاوت است. دوست عزیزی که مسئله لرها را به وسط می کشی بدانید که هر کسی در زبان خودش می تواند زبان خود را حتی مورد استهزا قرار دهد و مشکلی هم پیش نمی آید. ولی اینکه در رسانه رسمی دولت بر علیه یک فرهنگ کاملا متفاوت که خود پاسدار این کشور بوده است بدترین نوع تحقیر روا داشته شود بسیار بد است.

زنده باد ملت ترک و فارس و... و در یک کلام زنده باد ایرانی. بله این است شعار ما ولی وقتی از ایرانی صرفا فارس بودن تعبیر شود باور کنید که این شعار رنگ بوی خود را از دست می دهد.

yazdani: va che khandeye talhki
shima: سلام به همگي دوستان
دوستان و برادران عزيز ترك زبان بنده بهيچ عنوان قصد دفاع از آن كاريكاتوريست كذايي را ندارم و حتي به مانند شما معتقدم كه آن فرد بايد مجازات نيز شود . اما الحق و الانصاف بياييد منطقي برخورد كنيم. به كارهايي هم كه شماها (آذري زبانان) كرده ايد ايرادات بسيار جدي وارد است حال بقول معروف بنشينيد و وجدان خود را قاضي قرار دهيد:
1- اگر يك كاريكاتور 10 سانتي به ملت عزيز آذربايجان توهين كرده و شما چنين اعتراض بزرگي به حكومت (و حتي مردم)داريد لابد با پخش برنامه شبهاي برره هم لرها بايد تهران را با خاك يكسان كنند.
2- اگر شما توهين به شهرستانيها را كار بسيار بدي ميدانيد (كه البته كار بدي هم هست) پس چرا در مواردي كه به لهجه هاي ديگر توهين ميشود ساكتيد و حتي اين توهين را به طنز بين خود تكرار ميكنيد؟ يادتان باشد حضرت علي فرموده است آنچه را براي خود نمي پسندي براي ديگران هم مپسند.
3- به خداوندي خدا قسم ميخورم من دوستان تركي داشته ام و دارم كه خودشان جوك تركي تعريف يا اس ام اس ميكنند (حتما شما هم با اين مورد زياد برخورد داشته ايد)اگر اين كار بدي است چرا خود شما به خودتان توهين ميكنيد؟
4- در دانشگاه تهران دانشجويان ترك زبان به تالار فردوسي و دانشكده ادبيات حمله كرده اند مگر فردوسي و ادبيات فارسي چه گناهي دارند . آيا اين كار عقده گشايي نيست؟ باز هم تكرار ميكنم فردي كه با كاريكاتورش به آذري زبانان عزيز توهين كرده بايد مجازات شود اما اي هموطنان آذري آيا حمله به دانشكده ادبيات كار درستي است؟
5- حتي اگر تمامي حرفهاي من اشتباه باشد گرفتن هموطنان غير ترك و كتك زدن آنها در تبريز كار درستي است؟ شايد اكثر اين هموطنان غير ترك از اقوام ديگر(كرد لر گيلك و...)باشند .آنها بايد تقاص كاريكاتوريست را پس بدهند؟
6- يكي از استدلالات شما هموطنان آذري اينست كه فارسها حق شما را خورده اند و اين كاريكاتور يك جرقه بوده تا اعتراض شما نسبت به اين حق خوري (!) بلند شود ولي انصافا بياييد و تعداد مراكز صنعتي و كارخانه هاي موجود در آذربايجان و زنجان را با استانهاي ديگر(كردستان لرستان چهار محال سيستان و ...) مقايسه كنيد ببينيد حق چه كسي خورده شده است.
7- واقعيت امر اينست كه شما ترك زبانان زياد از مردم و كشور ايران خوشتان نمي آيد . هيچ كدام از اقوام ايراني نسبت به شعار ؛ستارگان پارسي؛ واكنشي نشان ندادند چون همه خود را ايراني ميدانند اما شما تنها قومي بوديد كه به اين شعار ساده عكس العمل نشان داديد و بلبشو بپا كرديد. عزيزان بياييد كمي هم دلتان را صاف كنيد.
8- با تمامي اين احوالات اگر شما خود را ايراني نميدانيد اعلام استقلال كرده و آذربايجان خود را جدا كنيد ما را به خير و شما را بسلامت...
خداوند آخرو عاقبت همه را به خير كند انشاءا...
Ali Afghah: ما هم می خندیم و می رویم ... ولی افسوس می خوریم و می گویم چرا ... هنر نزد ایرانیان است و بس ولی مثل اینکه ایرانیان در نزد دیگران هستند!
شهره: چرا واقعا خنده داره ... ولی چی در سرزمین مادری گل و بلبل ما خنده دار نیست دوست عزیز...فقط یکمورد نشون بده که موجب تعجب و خنده و شرمندگی و سرافکندگی نشه ...افسوس !!!
مرجان حاجي رحيمي: متاسفانه تا بوده همین بوده!
هومن: خنده؟ تاسف میخورم به این تعصب کور و بی هدف! چرا دیوار کاریکاتوریست اینقدر کوتاهه؟
ساغر: اگه قراره بخنديم لحظه لحظه ي زندگيمون تو ايران خنده داره(شايدم گريه دار...) ديگه انقدر چيزاي عجيب ديديم كه از هيچي هم ديگه تعجب نمي كنيم
Sahar: maanaa manzooresh torkaa naboodeh.neveshteh ke dar zabaaneh sooskaa ing hast ,enghadr zabooneshoon sakhteh ke khodeshoonam be zaboone khodeshoon harf nemizanan,pas torki zabooneshoon nist,torkiam ke ing nadaare !enghadr in maajeraa badihie ke khodam az in esbaate bi manzoorie maanaa,khandam gereft .heyfe enegy va vaghte maa irani haa !
: به نظر من بدترین کاری که می توانستید بکنید عذر خواهی بود. هم برای حرفه خودتان هم برای استقلال مملکت هم برای فرهنگ کشور . از هر نظر این عذر خواهی کار اشتباهی بود. عذر خواهی برای چی؟ مگه تقصیری شده تا عذر خواهی بخواد؟
مهدي: با سلام. جناب آقاي بزرگمهر بنده يك سوال از شما دارم :
مگر مي شود كاريكاتوريست حرفه اي ندانسته چنين كاريكاتور توهين آميزي بكشد. خب فرض كنيم كاريكاتور سهوي است نوشته هاي كنار كاريكاتور را چكار كنيم ؟ اصلا شما تا بحال اين به اصطلاح كاريكاتور و نوشته هاي آن را ديده ايد ؟
اگه واقعا كاريكاتوريست هاي حرفه اي به اين توهين و كنايه ها طنز مي گويند همان بهتر كه در زندان و تنهايي خويش به بقيه كه خود را بالاتر از آن مي دانند توهين كنند.
sanaz: There is a difference between laughing with people, and laughing at people.
A R A S H: ...و حمید بهرامی هم رفت و ما رو با طرح های خارق العاده خودش تنها گذاشت....
....و....
بزرگمهر....فقط بعد از این که خندیدیم باید یه کمی هم فکر کنیم ........ و ببینیم چرا.....؟؟؟
در ضمن مواظب باشید زیاد بلند نخندید. چون به جرم تمسخر فردی مجهول بازداشت خواهید شد..!!!
اكبر: سلام بزرگ جان
منم مثل تو اما با اين تفاوت كه من با ديدن و شنيدن شعارها به خنده دارم گريه ميكنم.
به قول يكي :
اين روزا بد جوري «حالم بده»
ژ.آواکیان: آقای حسین پور من هم خنده ام میگیرد .

حیف است که مانا در زندان بماند.
مسعود: 12 نفر را در بم کشتند درست . قصدعمدی جلوه دادن کار کارکاتوریست را ندارم و همه گناه ها را نیز بر گردن آن بیچاره نمی اندازم . ولی دل میلیونها نفر را ازوردن تا بکی انقدر عادت بدین کارها کردید و اعتراض نشنیده اید که وقتی اعتراضی وی شود برایت سنگین و غیر قابل فهم است حق دارید . روشنفکرید و بقیه ؟! . ولی به خدا از روزی می ترسم که همین حرکات نسنجیده به ظاهر ساده هزینه و تلفاتش هزار ان برا از بم و تاسوکی بیشتر باشد .

نظرات شما پس از مشاهده توسط مدیر سایت منتشر خواهند شد.


نام:

ایمیل:

وب سایت:


متن پیام:








اسب ها عاشق می شوند!/ کمیک استریپی از بزرگمهر حسین پور 1388-11-08 A comic strip by Bozorgmehr Hosseinpour
اساس را بر دشمنی نگذاشتیم!/ گفت‌وگوی شهروز نظری با بزرگمهر حسین‌پور 1388-11-04 Interview with Hosseinpour by Shahrooz Nazari
پطرس فداکار/ کارتونی از بزرگمهر حسین پور 1388-10-15 A cartoon by Bozorgmehr Hosseinpour
کاریکاتور چهره علی معلم(رییس تازه فرهنگستان هنر) به قلم بزرگمهر حسین پور 1388-10-12 Caricature of Ali Moallem by Bozorgmehr Hosseinpour



خوشه بندی یارانه ها برچیده شد/ کارتونی از جمال رحمتی 1388-11-20 A cartoon by Jamal Rahmati
ریشه کنی/ کارتونی از حسین صافی 1388-11-20 A cartoon by Hossein Safi
آنتی خشونت/ کارتونی از هادی حیدری 1388-11-20 Anty violence/ a cartoon by Hadi Heidari
گوسفند متفکر!/ کارتونی از محسن ظریفیان 1388-11-18 A cartoon by Mohsen Zarifian
بازی با حلقه دار/ کارتونی از مرتضی خسروی 1388-11-18 A cartoon by Morteza Khosravi
آدم دودی/ کارتونی از علی درخشی 1388-11-18 A cartoon by Ali Derakhshi
آزادی بیان/ کارتونی از محمدعلی خلجی 1388-11-17 A cartoon by Mohammad Ali Khalaji
پیشتازان فضا/ کارتونی از کیوان زرگری 1388-11-17 A cartoon by Keyvan Zargari
خوشه بندی یارانه ها/ کارتونی از حسام فطرتی 1388-11-17 A cartoon by Hesam Fetrati
افزایش قیمت طلا و نفت در کارتونی از جمال رحمتی 1388-11-17 A cartoon by Jamal Rahmati